Proud Infidel ranting about the ongoing war against democratic and secular values (Don't fool yourselves)! Maybe a voice of sanity in a wide ocean of madness.

20061101

Tvättstugor- suck!

Då jag bor i en studentstad, brukar jag emellanåt kocka på en av studentkrogarna. I dag är en sådan dag.
Jag upptäckte att jag behövde tvätta diverse arbetskläder innan kvällens övningar. Nu kommer vi till det bisarra. För att boka tvättstugan- som är belägen i ett eget litet hus på gården- så behöver jag ha med mig tvättstugenyckeln. Sedan behöver jag en nyckel till bokningslåset. För att komma in i själva tvättstugan måste jag först låsa upp ett nyckelskåp med tvättstugenyckeln. I nyckelskåpet hänger fyra olika nycklar, en till tvättstugan, en till torkrum 1, en till torkrum 2 samt en till mangel/strykrummet.

Eftersom jag är en (klokt?) försiktig person brukar jag låsa lägenhetsdörren efter mig när jag går för att tvätta kläder. Det innebär att jag i värsta fall har sju stycken nycklar att ha reda på- för att tvätta ett förkläde, ett linne och ett par lakan (som jag passade på att tvätta). Vojnevojne!

För att göra det hela lite mindre krångligt brukar jag lämna samtliga tvättstugenycklar (från nyckelskåpet) i respektive dörrlås. När jag så efter avslutat tretimmars tvättpass gick ned för att samla ihop tvätten från torktumlarna (som återfinns i tvättstugedelen), väntade en minst sagt upprörd dam på mig.
Hon var ytterligt irriterad över att jag var "fem minuter för sen". Konversationen mellan oss var så som följer:

Damen: "Du är fem minuter sen. Hade du dröjt en minut till så hade jag slängt dina kläder på golvet utanför".
Jag: "Ehh... Men enligt ordningsreglerna för tvättstugan så är själva torktiden en timma längre än den bokningsbara tvättiden. Det står så här på pappret som är upphängt vid bokningstavlan. Så i själva verket har jag 55 minuter kvar att torka mina kläder på."
Damen: "Det gäller inte för torktumlarna!"
Jag: "Rimligtvis borde det gälla för torktumlarna eftersom inget annat specificeras."
Damen: "NEJ!"
Jag: "Ehh, jodå!"
Damen: "Men hur sa jag kunna låsa in min tvätt om du har din kvar?"
Jag: "Ahhh, förlåt mig men jag har nog missförstått hela den här tvättstugegrejen. Nu blev jag alldeles kall och svettig. Tänk, här har jag i trettio års tid aldrig låst tvättstugan. Det har inte ens funnits möjlighet att låsa tvättstugorna på det halvdussin andra ställen som jag bott på. Fan, du har rätt. Tänk om något farligt hade hänt. Varför är det ingen myndighetsperson som informerar om sådana här allvarliga saker? Nä, nu måste jag genast gå upp till mig och skriva en insändare till lokaltidningen om saken. Tack så mycket."
Damen: "Jaa, kom ihåg det till nästa gång."
Jag: DOOH!
Vilket bevisar att ironi är bortslösad på de ignoranta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home